Hol és hogyan tudunk delfinekkel úszni?

Nem kérdőjeles, hogy az emberek vélekedésében a delfin az egyik legrokonszenvesebb, legcukibb állat, akit akár távolról is látni akarunk, akivel együtt szeretnénk úszni, akit imádnánk simogatni. A külföldi utazásokra készülők a lehetséges kinti programok között buzgón keresik, hogy van-e valami delfines élménylehetőség.

Ha megelégszünk azzal, hogy hajókirándulás keretében nyílt vizeken delfinrajok közelében vigyenek minket, akkor a kínálati paletta földrajzilag igencsak kiterjedt. Nézzük először a közelebbi lehetőségeket. A horvátországi (a Kvarner-öbölhöz tartozó) Cres-szigetről vitorláshajós kirándulások részeként láthatunk az Adrián delfineket. Gyakori, hogy a kíváncsi delfinek hosszasan kísérik a hajót, aminek fölöttébb örülnek azok, akik még korábban soha nem látták szabad tengeri közegben ezeket a játékosan ugráló lényeket. Meg kell jegyezni, hogy egyáltalán nem garantált, hogy a hajóhoz közel jönnek, hiszen nem beetetéssel érik el a jövetelüket, hanem olyan területekre megy a hajó, ahol a delfinek gyakrabban felbukkannak.

Az isztriai Pulából induló hajókirándulások résztvevői, ha szerencséjük van, láthatnak delfineket a nyílt vizeken. A horvát Adrián az egyik legismertebb delfin nézős hely a Veli Losinj térsége. Itt kis motorcsónakokon kerülhetünk nagyon közel úgynevezett üveg orrú delfinekhez. De nem túl közel, mert a világon mindenhol érvényes szabály, hogy 100 méternél közelebb már zavarhatjuk is az állatokat. Mert barátságosak, kíváncsiak, ugyanakkor kényesek arra, hogy ne zavarják meg őket. A szabadon élő delfinek nagy valószínűséggel zokon veszik, ha a közvetlen közelükbe ugornak emberek a vízbe. A gyerekek, felnőttek ujjongva nézik, fotózzák a vízből jó magasra kiugró delfineket. Kb. 180 delfin él errefelé, persze az emberi gondoskodás hatására. Szükség is van a delfinek védelmére, mert a mediterrán térségben és valójában az egész világon sajnos csökken a delfinek száma, pedig még vannak tiszta vizek és szabadon hozzájutható táplálék is van bőven ezen emlősállatok számára.

A francia riviéra térségében, főleg Cannes tájékán is sok delfinnézős hajóprogram kínálkozik. Olyanok is vannak, ahol a vízbe ugornak a résztvevők, hogy ott úszhassanak, ahol a delfinek. Itt is az a szigorú szabály, hogy nem lehet etetni a delfineket, és főleg nem lehet őket megérinteni. Ezek az állatok szabadon élnek és szuverén módon döntik el, hogy mikor és milyen mértékben élvezzék vagy viseljék el az emberek közelségét. Az olasz partokhoz közeli vizekben kevés helyen élnek delfinek. Kivételt képeznek a Ligur-tenger egyes részei, az Ión-tengeri Taranto-öböl és Szicília keleti partja. Az Ibériai-félszigetnél a legtöbb delfin Gibraltárhoz közel látható.

Az Azori-szigeteken jó lehetőségek vannak arra, hogy motoros csónakkal kimenjünk a nyílt tengerre és ott biztonságos körülmények között a vízből nézzük, viszonylag közelről a delfineket, amint csapatostul alattunk úsznak. Az Azori-szigetek közül Pico sziget óceáni környezetében kínálkoznak e téren a legszuperebb élmények. Itt elég közel lehetünk a vízben az üveg orrú delfinekhez, és vannak olyan hajóprogramok, ahol közelről nézhetjük a vízben a közönséges delfineket, köztük aranyos delfin bébiket. A túra résztvevőit megkérik, hogy a vízbe ne legyen rajtuk békatalp, mert az túlságosan felveri a vizet és elriasztja az elképesztően fejlett hallású delfineket. Ez az elővigyázatosság is jelzi, hogy a delfineket nem csalogatják a hajókhoz, s azokat természetes mozgásterükben láthatjuk.

E sorok írójának kiemelkedően legnagyobb zanzibári élményét az odaházasodott magyar fiatalasszonynak, Aishának köszönheti. Az ő szervezésében egy motorcsónakkal - öten magyar turisták - mentünk ki a tengerre és a helyi hajós vezényletével legalább hétszer-nyolcszor mentőmellénnyel vágtuk be magunkat a csónak széléről a vízbe. Azt a csodát láttuk, hogy szemben velünk vagy 6-8 delfin a vízből egyszerre kiugrik és nagyon közel előttünk alánk merülnek. Elképesztő, életre szóló élmény volt! Az egész olyan természetes volt, semmi megrendezettség, idomítás. A helyi hajós kitűnően ismeri a terepet. Az élményt nagyban növelte, hogy kicsi csoportban olyan helyre mentünk, ahol más hajók egyáltalán nem voltak.

Teljesen más tészta a nem a nyílt vizekben élő, szabad delfinekkel való program és a fogva tartott delfinekkel együtt úszás, érintkezés. Választ nem kaphatunk a delfinektől, hogy ők mennyire élvezik közelségünket, érintéseinket, legfeljebb találgathatunk, következtethetünk. Valljuk be, az emberek e tekintetben a delfineket szolgáltatóknak tekintik, egyszerűen élvezni akarják ezeknek az imádnivaló, szelíd, játékos, tudvalevőleg nagyon értelmes állatok társaságát. A programokat szervező cégek persze váltig állítják, hogy a delfinjeik jól érzik magukat a számukra kijelölt medencékben, övezetekben.

A delfinek simogatása, a velük való játszás, úszás ma már egy szolgáltatási iparág a turizmusban. A delfinekkel úszás legkonszolidáltabb lehetőségét a delfináriumok kínálják. A bulgáriai Várna delfináriumában 100 leváért (közel 16 ezer forint) fürödhetünk együtt delfinekkel, meglehetősen szűk medencében. (Ha ennyit nem áldozunk erre, akkor még olcsóbban nézhetünk delfines show műsort.)

Máltán a Mediterraneo Parkban 8 év felettiek úszhatnak az ott (fogva) tartott két delfinnel. Egyórás program, egyszerre max. 10 résztvevővel. Fejenként minimum 120 eurós összeggel kell számolnunk.

A törökországi Kusadasiban, Európa legnagyobb aquaparkjában két delfin várja a vendégeit, akik 25-30 percet tölthetnek velük.

A portugáliai Algarveban, a Zoomarine parkban annyira népszerű a delfinekkel úszás programja, hogy több nappal előre kell foglalni.

Az izraeli Eilaton azt tapasztaltuk, hogy a delfines programok sokféle (legalább 5-6) formáját nagyon alaposan különböző árkategóriába rakják, így ott el lehet elég könnyen dönteni, hogy mennyit vagyunk hajlandók áldozni milyen intenzitású vagy jellegű találkozásra. A Dolhin Reef Eilat központban is állítják, hogy a delfinek kifejezetten élvezik az emberek társaságát. Gondoljuk az állatok erre vonatkozóan valami kérdőívet töltöttek ki…  Felnőtteknek valamivel több, mint 20 ezer forintba kerül a delfinekkel való programozás (a 10 év alattiak kapnak kedvezményt).

A delfinekkel úszás műfajában a legjobb minőségűek közé az alábbiakat programokat sorolják:

A karib-tengeri, holland területnek számító Curacao szigetén lévő Delfin Akadémia fenntartói határozottan állítják, hogy a delfineknek nincs ellenére, ha a látogatóktól puszit kapnak. Fejenként száz dollárunkba kerül, hogy egy ilyen puszilkodásra lehetőségünk legyen. Egyszerre csak hat látogató lehet együtt a vízben az állatokkal, de elég időt adnak a talán közös jelzővel illethető játékra.

Floridában a Key West földnyúlvány parti vizeire szerveznek ilyen programokat. 6 fő kibérelhet erre hajót 450 dollárért négy órára.  Hawaii-n rengeteg ilyen kirándulást kínálnak.